Voertuig

De Start van mijn Off-road Avontuur.

Zoekavontuur naar Toyota Hilux en Doncamp camperunit.

Ik droomde van grenzeloos reizen, maar mijn eens ideale reisgenoten voldeden niet meer. De oplossing? Een Off-road avontuur met Toyota Hilux en Doncamp camperunit. Met wijze woorden van mijn broertje in het achterhoofd besloot ik deze weg in te slaan. En dit is het begin van het ontstaan van Monty, mijn camper.

En zo begint mijn off-road zoekavontuur naar een Toyota Hilux (2019) en Doncamp camperunit. Na allereerst, intensief meelezen en veel vragen stellen in de FB Pan American Travellers en Nederlandse Overlanders groepen, werd duidelijk dat ik een camper met 4WD wilde, omdat ik off-road wilde gaan.

Vervolgens ging ik nadenken over: wat wil ik precies met de auto, aan welke eisen moet deze voldoen, wat is mijn budget? Uiteindelijk was mijn conclusie na uren lezen en het bezoeken van verschillende camperunit bouwers dat het een 4WD auto met camperunit moest worden, ook wel bekend als een off-road camper.

Heel even heeft het idee van een omgebouwde 4WD bestelbus door mijn hoofd gespeeld. Maar de keuze viel op een auto met opbouwunit vanwege de lengte en het ruimtelijk gevoel. Uiteindelijk begint dan de zoektocht naar een geschikte 4WD.

Daarnaast moest ik kiezen tussen een Toyota Hilux 2.4D4 of 2.8 en een Ford Ranger Wildtrak 3.2L.

Eisen voor de perfecte off-road auto - Hilux of Ranger.

  1. Het zou of een Toyota Hilux of een Ford Ranger Wildtrak moeten worden. Waarbij de Hilux een 2.4-D4 of 2.8L motor moest hebben. De Ford zou een 3.2L moeten hebben. De uiteindelijke keuze zou afhangen van het aanbod en de prijs.

  2. Een automaat zou erg fijn – doch Toyota heeft die niet met de 2.4 motor dan zou het een 2.8 moeten worden. Ford is wel een automaat maar alleen de 3.2L had dan voldoende pk’s.

  3. Het moet een 1.5cab auto worden omdat dat net wat meer ruimte geeft achter de voorstoelen om daar e.e.a. neer te kunnen zetten/ leggen, alsmede dat de voorstoelen dan net wat comfortabeler in te stellen zijn.

  4. De auto moet 4WD hebben en achter een sperdifferentieel (voor ook zou mooi zijn). (Een sperdifferentieel zorgt ervoor dat er altijd twee wielen zullen draaien ook als een van de wielen minder grip heeft. Er is dus sprake van een verdeling van krachten tussen de linker- en rechterwielen).

  5. Er moet centrale deurvergrendeling, cruisecontrol en airconditioning zijn.

  6. De auto moet ABS (antiblokkeersysteem), EPS (electronic stability program), BAS (brake assist system) hebben.

  7. Zou heel erg fijn zijn als er een parkeersysteem met voor- en achteruitrij camera op zit.

  8. Verder zou het fijn zijn als de auto carplay heeft zodat ik mijn gps-app via de radio kan laten draaien en niet een los navigatiesysteem nodig heb.

  9. Een lendensteun in de rugleuning van de stoel is zou erg fijn zijn.

  10. Leeftijd van de auto vanaf 2018 met een max. kilometerstand van ca. 120.000km.

 

Zoektocht op autoverkoopsites - een perfecte match gevonden.

Met mijn wensenlijstje in de hand begint de zoektocht op diverse auto verkoopsites. Na dagenlang zoeken, kijken, en e-mails uitwisselen met Donmar (Doncamp.nl), komt er een perfecte auto voorbij. Iets duurder dan gedacht, maar deze auto was al van 3200 naar 3500kg gekeurd en had luchtvering, waardoor kosten werden bespaard. Donmar regelt een afspraak met de verkoper, maakt een proefrit en onderhandelt een goede prijs.

De verkoper brengt zelfs de auto naar Donmar. Mega, super, fantastisch geregeld. Dan, zonder de auto in het echt te hebben gezien of er een meter mee gereden te hebben, wordt de aankoop voltooid. Ruim een week na de aankoop zie ik de auto voor het eerst en kan alleen maar zeggen: “Wauw, wat ziet hij er goed uit.”

Alles van mijn wensenlijstje zit erop en nog veel meer – het wordt vast de meest luxueuze auto die ik ooit ga rijden.

Maar het nadenken stopt niet. Ook over de unit en wat daarop en erin moet, moet goed worden nagedacht, evenals over de indeling van de unit. Gelukkig heb ik veel gehad aan input van de Nederlandse Overlanders FB groep.

Voor de camperunit heb ik opnieuw een wensenlijstje gemaakt. Hier staat alles op wat maar kan! Er kan vast nog een heleboel meer, maar voor mij zijn dit de belangrijkste dingen. Pas als de uiteindelijke offerte er is, kijk ik wat voordeliger kan. Want ik heb wel een maximum budget om mijn droom: een off-road reisavontuur, door onder andere The Americas, met Toyota Hilux 2019 en Doncamp camperunit te laten uitkomen.

De Doncamp camperunit configuratie.
Opnieuw een wensenlijstje - voor de perfecte Doncamp camperunit
  1. Deur aan de zijkant.

  2. Stand kachel aangesloten op de motor.

  3. Zonnepanelen (3 stuks).

  4. Grote lithium accu (1 of 2).

  5. 90/100L watertank met waterpomp en waterfilter.

  6. Koelkast met groentelade en groot diepvriesvak.

  7. 2Pits inductie koken (als budget het toelaat en anders 2 gaspitten op keramische plaat.

  8. Kleine boiler voor warm water.

  9. Plankje voor koffieapparaat.

  10. Elektrische installatie met ook juiste ingangsspanning voor de US.

  11. Compost WC.

  12. Dak rooster met ventilator.

  13. 4x ramen.

  14. Voldoende opbergruimte.

  15. Achterop reservewiel kunnen plaatsen.

  16. Mogelijkheid tot fietsenrek plaatsen.

  17. Unit moet een alkoof hebben (bed).

  18. Afhankelijk of er budget technisch ruimte gaat zijn een luifel.

Budgetbewuste aanpassingen voor mijn off-road droom.

Nadat ik de 1e offerte van Donmar heb gekregen, bleek dat de meeste dingen wel in het budget pasten. De allereerste aanpassing die we hebben gedaan is van inductie koken overstappen naar op gas koken. Daardoor is 1 litium accu genoeg – bij inductie koken had ik er 2 nodig. En aangezien ze nogal zeer prijzig zijn was het overstappen naar op gas koken een makkelijke en snelle besparing van een paar duizend euro.

Daarna zijn er nog wat kleinere aanpassingen gedaan aan de unit, zoals het toevoegen van meer ramen. Deze aanpassing van ramen toevoegen is pas gedaan toen we een paar keer om de tafel hadden gezeten om te kijken hoe we de indeling van de unit het beste konden afstemmen op mijn wensen. Het zijn uiteindelijk 5 ramen geworden.

Zo hebben we bijvoorbeeld besloten om aan de achterkant van de unit geen 45° hoekpaneel te gebruiken (wordt vaak gedaan om een steilere heuvel te kunnen oprijden zonder met de achterkant de grond te raken en het ziet er ook best wel stoer uit 😉☺️) – zie afbeelding. Echter, omdat ik ervoor heb gekozen aan de achterkant van de unit de keuken te hebben, wilde ik geen afgeschuinde hoek omdat ik dan ca 1/3 aan bergruimte zou verliezen.

Op weg naar de uiteindelijke camperunit.

Op weg naar de uiteindelijke camperunit zullen er best nog her en der wat kleine aanpassingen gemaakt worden. Zo zal er zeer vermoedelijk toch weer toegevoegd worden een luifel en een hor in de deuropening. Reeds toegevoegd is de led verlichting die eerst alleen boven de zitbanken zou komen, echter die gaan we ook boven het bed doortrekken. Ook is inmiddels toegevoegd een buitendouche – binnen neemt het, vind ik, teveel in ruimte in. Omdat de toevoeging geen grote kosten met zich meebrengt (eigenlijk alleen die van de kraan en doucheslang met douchekop) is hij toegevoegd aan het lijstje.

Concluderend kan ik zeggen dat tot nu toe mijn off-road reisavontuur/ zoektocht naar de voor mij ideale auto en camperunit voorspoedig is verlopen.

Het wachten op mijn off-road droomauto, de Toyota Hilux met Doncamp camperunit, is begonnen. In december 2024 wordt mijn ultieme reispartner werkelijkheid, de start van off-roading met Toyota Hilux en Doncamp camperunit.

Het begin met de bouw is inmiddels gemaakt 😃. Waarbij de laatste foto laat zien hoe Monty er ongeveer uit gaat zien.

Update - nog wat aanpassingen gemaakt

Afgelopen week nog een keertje in Zutphen bij Donmar geweest. Dat kon mooi zo net voordat het nieuwe schooljaar weer begint. En toen nog wat aanpassingen gemaakt in de reeds gemaakte keuzes. We gaan toch inductiekoken doen, plaatsen een warmtewisselaar boiler en er komt een snorkel op de auto.

Omdat ik toch weer aan het twijfelen was over gas of inductiekoken met Donmar nogmaals de voor- en nadelen van beide besproken. En doordat de batterijen nu ca. 40% voordeliger zijn ten opzichte van ca. 1 jaar geleden nu de definitieve beslissing voor inductiekoken gemaakt. Hoef ik fijn onderweg niet op zoek naar een plaats om de gastank te laten vullen.  Deze keuze houdt wel in dat er een 2e omvormer moet komen waar de kookplaat op aan gesloten wordt. Maar ook dat er een 2e zwaardere batterij bijgeplaatst moet worden. De kosten tja… die zijn ook wat hoger, maar zijn nu te overzien.

Verder komt er nu een warmtewisselaar boiler in, in plaats van de boiler die we eerst gedacht hadden. Hiertoe besloten naar aanleiding van een tip die ik van een mede-overlander had gekregen. Deze warmtewisselaar boiler krijgt warm water via de motor van de auto. Dit is erg fijn bij inductiekoken, maar ook bij het koken op gas. Want nu is er geen batterij nodig om de boiler water te laten verwarmen. En met ca 1 1/2 a 2 uur rijden is het water lekker warm.

De keuze om toch voor een snorkel op de auto te gaan is eigenlijk gekomen door de autosleutel cursus die ik deze vakantie heb gedaan. Hier heb ik geleerd dat een snorkel niet alleen handig is bij door water rijden. Maar dat het er vooral voor zorgt dat in zanderige gebieden ervoor zorgt dat er schone lucht de auto in komt. Waardoor de motor effectiever werkt. Maar meer hierover in mijn blogpost over snorkels.

Mis Niets!

Meld je aan voor de nieuwste updates!

Mis Niets!

Meld je aan voor de nieuwste updates!