Als je gaat overlanden dan moet je natuurlijk ook de beste banden voor overlanden onder je voertuig hebben liggen. Dat is dan ook de reden waarom ik deze blogpost heb geschreven. Mijn Hilux met net geen 80.000 km op de teller heeft voor ik vertrek nieuwe banden nodig. De huidige AT Discoverer banden van Cooper voldoen voor Nederland nog prima. Echter, voordat ik aan de oversteek begin wil ik dat Monty nieuwe schoenen krijgt, zodat we in Canada met zo goed als nieuwe banden kunnen starten. En aangezien ik niet zoveel van banden weet… Nou ja, behalve dan dat ze rond zijn 🙃, er veel verschillende merken en een paar types zijn. Voordat ik deze post ging schrijven was dat alles wat ik van banden wist. Ik hoop dan ook dat ik m.b.v. deze post anderen kan helpen om de weg te vinden in de wereld die banden heet.
Om te beginnen wil ik kijken naar welke typen banden geschikt zijn voor overlanden. Daarna bespreek ik wat hun onderlinge verschillen zijn. En vervolgens ga ik inzoomen op welke soort band ik heb gekozen. Als laatste leg ik uit op welke off-road band de keuze is gevallen. Natuurlijk bekijk ik de banden vanuit het oogpunt van een overland voertuig. Waarbij ik dus banden voor personen auto’s, waar wegbanden op liggen, links laat liggen.
Het kiezen van de juiste banden voor de overland truck is erg belangrijk omdat het de basis vormt voor de mate van comfort en grip op het asfalt maar vooral bepalend is voor de tractie die je hebt als je van de gebaande paden afgaat.
Inhoudsopgave:
HT Banden: Waarom Deze Niet Geschikt Zijn voor Overlanden
Wegbanden of HT banden (Highway Terrain): voor de volledigheid noem ik ze. Echter voor overlanden zijn ze niet geschikt. Het zijn banden die geschikt zijn voor auto’s met een klein of gemiddeld vermogen en 100% op asfalt rijden. Ze zijn er in all-season, zomer en winterband uitvoering. En staan bekend om een lange levensduur, het geven van veel veiligheid en ze zorgen voor brandstofbesparing.
AT vs. MT Banden: Welke Zijn het Beste voor Overlanden?
Hebben we het echter over overlanden en het off-road reizen dan is, zoals eerder genoemd, bovenstaand type band totaal niet geschikt. Voor overlanden en off-road rijden zijn het de AT (All Terrain) en MT (Mud Terrain) banden die onder het voertuig komen te liggen. Hierbij is het belangrijk om te bepalen of je voor de AT of MT variant gaat. Of je voor AT of MT kiest heeft te maken met de verhouding on-road/ off-road rijden. Wat dat te maken heeft met de keuze voor AT of MT schoenen onder de auto leg ik bij de respectievelijke banden uit.
Een ander verschil met de HT banden is dat zowel de AT als de MT banden verstevigde zijwangen hebben en dat er extra metalen lagen in het rubber verwerkt zijn. Dit zorgt ervoor dat de band extra stevig is.
Dan is er natuurlijk nog het profiel van de band. De profielen zijn een stuk grover en de wegblokken grijpen als het ware in elkaar. Wat ervoor zorgt dat steentjes, los zand en modder tijdens het rijden niet in de band blijven vastzitten. Deze profielconstructie zorgt ervoor dat je te allen tijde goede grip hebt als je op losse ondergrond rijdt.
AT Banden: De Beste Banden voor Overlanden op Verschillende Terreinen
AT staat voor All Terrain banden. Wat zoals de naam aangeeft ze geschikt maakt voor alle soorten ondergrond. Het profiel van de AT band houdt het midden tussen dat van een wegband en een MT band. Ze zijn dan ook ideaal als je veel op beide soorten terrein rijdt. Houdt hierbij als vuistregel aan 50% asfalt en 50% off-road.
De rubbersamenstelling van de AT band is speciaal ontwikkeld om in beide types terrein goed uit de voeten te kunnen. Verder zijn de loopvlakken voorzien van stevige, robuuste loopvlakblokken. Door de speciale compound en de grote, stevige loopvlakblokken kunnen ze prima uit de wielen op:
- bospaden
- gravelwegen
- grasland
- ondiepe modderige gebieden
- rotsachtige wegen
Door het type profiel wat ze hebben gekregen zitten ze in het midden tussen een wegband (HT banden) en MT banden in. Dit houdt wel in dat ze op de weg wat minder stil zijn dan de HT banden. Wat veroorzaakt wordt door het grovere profiel. Tevens nemen de slijtage en het brandstofverbruik vanwege de grotere rolweerstand wat toe.
Als overlander is het daardoor interessant om dit veelzijdige type band onder de auto te leggen, omdat je er zowel op de weg als van de gebaande wegen af goed mee uit de voeten kunt. Waar je bij de aanschaf van de band wel op moet letten is dat het gewicht dat ze per band kunnen dragen voldoende is voor wat jouw voertuig weegt als het volledig geladen is. Dit wordt ook wel de load index genoemd. Ook zijn veel AT banden geschikt voor alle seizoenen wat zichtbaar is door het sneeuwvlokje dat op de zijwang staat. Dus als je wilt dat de banden ook prima uit de voeten kunnen in de winter… Zorg dan dat ze het sneeuwvlokje op de band hebben staan.
Belangrijke Tips voor het Kopen van AT Banden
Als je ongeveer 50% van de tijd op asfalt rijdt en de andere 50% op andere ondergronden, zijn AT (All-Terrain) banden ideaal voor jouw avonturen. Hier zijn enkele tips om de juiste banden te kiezen:
- Open Profiel: Kies banden met een open profiel dat grof genoeg is voor goede grip.
- Versterkte Zijwangen: Als je veel op rotsachtige ondergronden rijdt, zorg dan dat de banden versterkte zijwanden hebben om lekrijden te voorkomen. Banden met grove profielblokken aan de zijkant geven extra grip.
- Wintergebruik: Wil je de banden ook in de winter gebruiken? Let dan op het sneeuwvlokje symbool, dat staat op banden geproduceerd vanaf 2018.
- Merken: Kies gerenommeerde merken voor een langere levensduur. De geschatte levensduur vind je vaak op de website van de fabrikant.
- Juiste Maat: Zorg dat je de juiste maat kiest. Bij een grotere maat kunnen de banden soms niet vrij draaien.
Met deze tips kies je de beste AT banden voor jouw overland avonturen!
MT Banden Voor Extreem Off-Road Overlanden
De afkorting MT staat hier voor Mud Terrain. En deze banden zijn dan ook enorm geschikt als je ca 30% weg en 70% terrein rijdt. Ze hebben nog grovere profielblokken dan de AT band wat ze uitermate geschikt maakt voor zware omstandigheden zoals het rijden in vette modder of klei en op een echt rotsachtige bodem. Dat laatste is omdat je de bandenspanning in de MT banden nog verder naar beneden kunt brengen dan dat dat kan bij AT banden. Door deze nog lagere bandenspanning zijn ze prima geschikt om over rotsen te kruipen (rock crawling genaamd).
Voor de meeste overlanders is de on-road/ off-road verdeling 50% wat een MT band niet nodig maakt.
Aan de MT band kleven ook een paar nadelen. Ze zorgen voor een hoger benzine/ diesel verbruik. Een ander nadeel is dat door de nog grotere en meer open profielvlakken de MT band op asfalt veel geluid maakt. En tenslotte heb je veel minder grip op het asfalt, vooral als het wegdek nat is.
Als Overlander kan ik me wel voorstellen dat je deze banden onder je voertuig legt als je bijvoorbeeld van plan bent om in een regio of in landen te gaan reizen waar het terrein voornamelijk bestaat uit modder, zand of erg rotsachtig terrein. Want dat is waar deze band het beste tot zijn recht komt.
Belangrijke Overwegingen voor MT Banden als Keuze voor Off-Road Avonturen
Rij je ongeveer 30% van de tijd op asfalt en de andere 70% op zware ondergrond dan is de MT (Mud Terrain) band de juiste keuze voor je off-road avontuur. Hieronder enkele zaken om rekening mee te houden als je kiest voor een MT band als schoenen onder je voertuig:
– Grip op asfalt: Houd er rekening mee dat de grip of asfalt een stuk minder is, zeker als het asfalt nat is.
– Wissel banden: Als je deze banden gebruikt wissel dan van banden zodra je grote stukken asfalt gaat rijden.
– Slijtage gevoelig: De MT banden zijn een stuk slijtage gevoeliger dan AT en HT banden.
Zoals je waarschijnlijk hebt gemerkt denk ik, althans op dit moment, dat voor overlanden de AT band de meest geschikte is. Hierbij is het wel belangrijk voor een goed merk te kiezen. Ik denk hierbij aan merken zoals BFGoodrich, Coopers, Falken, Yokohama.
Beste Banden voor Overlanden: Mijn Keuze voor de BFGoodrich K02
Zelf ga ik waarschijnlijk kiezen voor de BFGoodrich K02 AT band. Simpelweg omdat de reviews over de prestaties van deze band erg goed zijn.
Hieronder puntsgewijs waarom de K02 band volgens de reviews goed zijn:
- De prijs-kwaliteitverhouding is goed.
- Ze zijn voorzien van het sneeuwvlokjes symbool. Wat ervoor zorgt dat in het buitenland aan de eis van winterband wordt voldaan.
- Verder bieden ze goede grip op zowel asfalt als gravelwegen, bospaden, modderpaden en rotsachtig terrein.
- Bescherming tegen lekrijden is prima.
- Het profiel loopt door in de zijwangen van de band. Wat voor extra grip zorgt bij rotsachtige ondergrond.
- Ze gaan veel kilometers mee
Conclusie: De Beste Banden voor Overlanden
Het kiezen van de juiste banden voor overlanden is heel belangrijk om zowel comfort als veiligheid te waarborgen, ongeacht het terrein waarop je rijdt. In deze blogpost heb ik de verschillen tussen HT (Highway Terrain), AT (All Terrain) en MT (Mud Terrain) banden uitgelegd. En aangegeven waarom HT banden niet geschikt zijn voor overlanden.
Voor overlanders die zowel op asfalt als off-road rijden, zijn AT banden ideaal. Deze banden bieden een goede balans tussen grip en rijcomfort op verschillende ondergronden zoals gravel, modder en rotsen. Ze hebben versterkte zijwangen en robuuste profielblokken voor extra duurzaamheid en tractie. Veel AT banden zijn ook geschikt voor alle seizoenen, te herkennen zijn aan het sneeuwvlokje op de band.
MT banden zijn speciaal ontworpen voor zwaar off-road gebruik. Ze hebben een grover profiel dat uitblinkt in modderige en rotsachtige omstandigheden. Echter, ze zijn minder geschikt voor asfalt vanwege hun hogere slijtage en geluidshinder. Maar bieden uitstekende prestaties in extreem terrein.
Na een grondige overweging denk ik dat AT banden de beste keuze zijn voor mijn overland avontuur, vooral vanwege hun veelzijdigheid. Mijn voorkeur gaat uit naar de BFGoodrich K02 AT banden, vanwege hun uitstekende reviews. Deze banden bieden een goede prijs-kwaliteitverhouding, zijn geschikt voor de winter dankzij het sneeuwvlok symbool, en presteren goed op diverse ondergronden. Ze bieden ook uitstekende bescherming tegen lekrijden en hebben een duurzaam profiel dat doorloopt in de zijwangen voor extra grip op rotsachtig terrein.
Kortom, met de juiste AT banden zoals de BFGoodrich K02, ben ik verzekerd van een veilige en comfortabele reis, zowel op asfalt als off-road.